Jak rozmawiać z psem?

IMGP9844

Patrzę dziś na moje dziecko, które biega z psem, trzymając wspólnie patyk. Jestem rozczulona bo pamiętam ile było we mnie obaw kiedy mając w domu psa dowiedziałam się że jestem w ciąży. Czy Zośka nie będzie zazdrosna, czy nie zrobi dziecku krzywdy, czy nie zarazi dziecka jakąś chorobą? Ale za nic nie brałam pod uwagę oddania psa.

Zośka trafiła do mnie mając 6 tygodni, anginę i masę pcheł. Na jej szczęście trafiła do mnie zanim zdążyłam przeczytać charakterystykę rasy foksterier… :). Od tamtej pory byłyśmy nierozłączne. Rozpieszczana jak dziecko. Stos zabawek, karmy dla niejadków itp. Gdy miała 5 lat w moim, a właściwie naszym życiu pojawił się mężczyzna, który pozbawił ją wielu przywilejów, a był nim mój mąż. Zośka dzielnie zniosła przenosiny z sypialni do kojca i godnie zaakceptowała nowy układ sił. Było to jednak naturalne bo działo się na terytorium wroga (czyli w mieszkaniu męża). Obawiałam się że z dzieckiem może nie być tak łatwo.

Ze sprawdzonych źródeł dowiedziałam się że w czasie kiedy będziemy jeszcze z dzieckiem w szpitalu maż powinien przynieść psu do powąchania pieluszkę. I tak też zrobiliśmy. Nie do końca jestem przekonana czy to coś jej dało „do myślenia” ale…

Kolejnym krokiem było wyprowadzenie psa z domu na czas naszego powrotu ze szpitala. Pies powinien wrócić kiedy my już będziemy w domu, żeby nie miał poczucia że dziecko wtargnęło na jego teren. Do tej wskazówki także się dostosowaliśmy – choć co do skuteczności też mam mieszane odczucia.

Trzeci etap był najważniejszy. Należało pozwolić psu dziecko obwąchać. I tu moja wielka uwaga. Niezależnie od tego jakie macie zaufanie do swojego psa – załóżcie mu na pierwsze spotkanie bliskiego stopnia z dzieckiem miękki kaganiec. Zośka kompletnie nie zrozumiała że w beciku jest dziecko (stąd moje powątpiewanie co do dwóch poprzednich kroków), myślała że to kolejna zabawka. Gdyby nie to że trzymaliśmy ją za szelki i bacznie obserwowaliśmy jestem pewna że chwyciłaby za becik żeby potarmosić. Nie w złych intencjach ale… Na kolejne bliskie spotkania zawsze zakładaliśmy jej miękki kaganiec. Kiedy podchodziła do Jaśka zawsze ją głaskaliśmy żeby nie czuła się zazdrosna. Z czasem kiedy zaczęła go traktować jak szczeniaka zdjęliśmy kaganiec. Jednak do czasu kiedy mały nie skończył dwóch lat nigdy ich nie zostawiliśmy samych w pokoju. Tak na wszelki wypadek.

Teraz stali się duetem idealnym, choć czasem zdarza się że Jasiek jej dokuczy. Gdy posunie się za daleko ona warknie albo delikatnie go uszczypnie i on tą granicę respektuje.  W zamian za dokazywanie pies dostaje od Jaśka smaczne kąski i może liczyć na wspólną zabawę.

Tak na koniec dodam że Jasiek nigdy nie zachorował na żadną chorobę odzwierzęcą, mimo że do sterylnych warunków było nam daleko. Obydwoje taplali się w błocie, przytulali i nikomu nic nie było. Jedyne o co dbaliśmy to żeby przed jedzeniem Jasiek umył ręce jeśli dotykał psa. Jestem szczęśliwa że taką piękną przyjaźń udało mi się zainicjować. Wam też tego życzę.

 

Skomentuj

